Lika många jular som familjer

Med splittrad familj firas många jular. Om en vecka är vi på väg från den som jag ser som min riktiga till den som infaller den tjugofjärde. Den riktiga för mig är den som firas med min ursprungliga sida av familjen, hos mamma men framförallt med min syster och hennes dotter. Att inte Kalle Anka visas klockan tre just den dagen spelar ingen roll, vi skulle somnat med våra huvuden på varandras axel ändå.
 
De få traditioner vi har runt denna högtid har vi skapat som vuxna, jag kan inte minnas en enda jul som barn. Jag väljer att tro att det beror på att vi alla var sams på julen. De starka minnen jag har inom mig är nämnligen inte så. Jag minns det som inte fastnade på bild, det ingen ville ta kort på och det ingen pratade om i efterhand.
 
Mina barn firar ännu fler jular än jag då de spenderar varannan hos sin pappa också, med hela hans släkt. Hos samtliga finns olika traditioner, olika vanor och olika stämning. Jag hoppas de sparar det bästa minnet från alla och kan bilda sina egna jular i framtiden.
 
Hur firar ni?

Kommentera här: