Skoskav

Jag betalar med ränta och sonar mina brott. Vi bakar pepparkakor och myser i soffan. Mitt dåliga samvete för tidigare idag skaver fortfarande men det är ett par obekväma skor som jag ständigt tar på igen. De frestar med sin utstrålning men är egentligen inte så snygga. Jag försöker slänga dem men när promenaden längs krigsstigen inleds så frestar dem med sin attityd. Det dröjer dock inte länge förrän huden ger vika och blodet strömmar.

Nu svider mina öppna sår men det bedövar bra att låta samtliga ta en kaka till, att fjanta klart och klättra längst väggarna bäst de vill. Vi ser på varann, min man och jag, tittar på klockan och ser ljuset av tystnad i tunneln av skrik. När barnen lagt sig ska vi vila i varandras armar och vara tacksamma över att den här jävla dagen är över.

Jag har inte varit bra idag men jag vet i alla fall om det. Imorgon är en ny dag och jag känner att det är rätt åt mig att bli lämnad ensam. Jag har min lilla och den i magen kvar och jag ska tänka över mina synder fram till torsdag kväll när han kommer hem igen.
Då väntar en helg utan barn och egentligen inget annat. Då ska jag ha lärt mig, utvecklats och bränna alla skor som skaver. Jag ska köpa nya blundandes!

Kommentera här: